Udostępnij post:

Share on facebook
Share on linkedin
Share on twitter
Share on email

Rozpoczynając swoją przygodę z własną działalnością gospodarczą, niejednokrotnie możemy natknąć się na oferty domen za darmo, za zero złotych lub symboliczną złotówkę. Czy jest tu haczyk?

Jak podaje NASKw szczegółowym raporcie za drugi kwartał 2016 roku: „RYNEK NAZW DOMENY .PL2”,

Największy udział w rynku nowo rejestrowanych nazw domeny .pl należał do Home.pl S.A., która po- średniczyła przy rejestracji 29,75% nazw. Kolejnym najczęściej wybieranym rejestratorem była Nazwa.pl Sp. z o.o. z udziałem 24,95% w nowych rejestracjach. W zestawieniu na kolejnych pozycjach znaleźli się: Michau Enterprises Ltd. – 7,30%, Consulting Service Sp. z o.o. – 6,25%, AZ.pl Sp. z o.o. – 6,17%, OVH SAS – 6,07%, Premium.pl Sp. z o.o. – 1,86%, Dinfo Systemy Internetowe – 1,27%, Agnat Sp. z o.o. – 1,20% oraz Domeny.pl Sp. z o.o. – 0,89%.

Gdzie tkwi haczyk?

Trafiając na możliwość zakupu domeny za zero złotych, mało kto zastanawia się nad kosztem jej przedłużenia, często w ogóle nie mając pojęcia, że na jednorazowym zakupie domeny koszty się nie kończą. Osoby rozpoczynające działalność gospodarczą kalkulują wszelkie koszty wejścia na rynek. Zakup domeny może być traktowany niestety po macoszemu, gdyż mało kto dokładnie czyta regulaminy, a oferta zakupu za zero złotych skutecznie manipuluje emocjami. Niestety na nieświadomego klienta, który dał złapać się w sidła rzekomej promocji, po roku czekać będzie niezbyt miła niespodzianka. Dlaczego?

Domena za zero po roku, co dalej?

Pierwszy rok „użytkowania” domeny internetowej otrzymamy zupełnie za darmo. Niestety, chcąc korzystać z danej domeny przez kolejne 12 miesięcy (standardowe przedłużenie), musimy dokonać opłaty za jej przedłużenie. Jest to z jednej strony wprowadzanie klientów w błąd. Z drugiej jednak strony każdy dzisiaj powinien mieć świadomość, że nie ma nic za darmo. Sprawdzenie cennika na stronie operatora zajmie chwilę, a pozwoli uniknąć niemiłych niespodzianek.
 
Na dzień 7 kwietnia 2020 ceny przedłużenia domen prezentowały się jak poniżej.
W Home.pl przedłużenie domeny z końcówką .pl i domen funkcjonalnych: com.pl, net.pl, info.pl, edu.pl,  org.pl, biz.pl kosztuje 100 zł netto (123 zł brutto).  W Nazwa.pl cena za przedłużenie domeny z końcówką .pl również wynosi 120 zł netto (147,60 zł brutto). W Az.pl (firma od 2014 roku jest częścią Grupy home.pl) za przedłużenie domen z końcówką .pl, jak i za przedłużenie domen funkcjonalnych zapłacimy 100 zł netto (123 zł brutto).

Czy może być taniej?

Domeny za zero czy warto?

Oczywiście, że tak. Na podstawie własnego doświadczenia wybrane zostały trzy firmy.

W OVH na dzień 7 kwietnia 2020 domenę z końcówką .pl możemy zakupić za jedyne 9,89 zł netto (12,16 zł brutto). Domenę tę możemy przedłużyć za 44,99 zł netto (55,34 zł brutto).

Na stronie aftermarket.pl (Michau Enterprises, Ltd.) za rejestrację domeny z końcówką .pl zapłacimy 14.95 zł netto (18,29 zł brutto), a za przedłużenie 59,95 zł netto (73,74 zł brutto).

W Hekko.pl (firma H88) domenę z końcówką .pl, jak i domeny funkcjonalne (np. z końcówką .com.pl) przedłużymy za 79 zł netto (97,17 zł brutto). Domena z końcówką .pl, jak i .com.pl kosztowała na dzień 7 kwietnia 2020 12,24 zł z VAT.

Rejestracja domeny – warto przepłacać?

O ile rejestracja domeny za zero złotych jest pozornie bardzo atrakcyjna i nie sposób nie oprzeć się jej urokowi, o tyle warto zachować rozsądek i myśleć długofalowo. Przeniesienie (transfer) domeny do innego operatora jest możliwe. Musimy najpierw udowodnić prawo do domeny i uzyskać od obecnego operatora kod authinfo. Dopiero wtedy taką domenę możemy przenieść i zarejestrować u nowego już operatora. Proces jest bezpłatny. Transfer sam w sobie nie jest trudny, nie wymaga wysokospecjalistycznej wiedzy, ale faktem jest, że osobom niewtajemniczonym może mimo wszystko sprawić problem. Zakup domeny w rozsądnej cenie zdecydowanie wyjdzie nam na lepsze, aniżeli późniejsza konieczność poszukiwania innego operatora i transfer domeny. Tak więc czy warto tracić czas, który można poświęcić na inne działania biznesowe? Każdy powinieni sam odpowiedzieć sobie na to pytanie.

Wniosek nasuwa się tylko jeden – nie warto przepłacać. Podane powyżej firmy to partnerzy NASK, a więc rejestracja domen internetowych w powyższych firmach jest bezpieczna. Nie ma sensu łasić się na super promocje, a później w nerwach szukać tańszych rozwiązań. Zdecydowanie lepiej zapłacić kilka złotych za zakup domeny i nie przepłacać za jej przedłużenie, unikając jednocześnie niemiłej niespodzianki.

1 NASK, czyli Naukowa i Akademicka Sieć Komputerowa, pełni funkcję rejestru DNS (domen internetowych)

Więcej artykułów:

Uncategorized

Breadcrumbs – nawigacja okruszkowa

Breadcrumbs, inaczej okruszki, nawigacja okruszkowka („breadcrumb trail”) to rodzaj dodatkowego schematu nawigacji. Breadcrumbs mają za zadanie pokazać użytkownikowi danej strony internetowej, gdzie obecnie znajduje się,

Czytaj dalej »
Reklama na Facebooku

Reklama na Facebooku czy warto?

Reklama na Facebooku pozwala na stosunkowo tanią reklamę firmy. Możliwość określenia budżetu dziennego i harmonogramu wyświetlania reklam pozwala zachować pełną kontrolę. Tym samym reklama na

Czytaj dalej »

Chcesz wypromować swoją lokalną firmę?

Nie szukaj dłużej i skontaktuj się z nami już teraz"